#eCHITILA
Economie - Proiecte de Dezvoltare
Înnoirea transportului public în Orașul Chitila
Progres Proiect
OBIECTIV GENERAL
Crearea unui sistem de transport public, eficient, ecologic și modern, care să asigure o acoperire la nivel local/ zonal și care să determine reducerea emisiilor de CO2 și îmbunătățirea accesibilitatii modurilor de transport prietenoase cu mediul.
OBIECTIVE SPECIFICE
1. Reducerea emisiilor de carbon la nivelul Orașului Chitila, provenite din transportul public, prin modernizarea sistemului de transport public local/zonal, ca urmare a achiziției de vehicule ecologice destinate transport public de călători;
2. Creșterea estimată a numărului de pasageri care utilizează transportul public de călători și încurajarea transportului modal către sistemele de transport public de călători;
DESCRIERE PROIECT
Realizarea obiectivelor proiectului va avea un impact pozitiv direct asupra reducerii emisiilor de echivalent CO2 la nivelul Orașului Chitila, generate de transportul rutier motorizat, contribuie în mod direct la realizarea Obiectivului specific al axei prioritare 3.2 din POR 2014- 2020, și anume reducerea emisiilor de carbon în zonele urbane, bazată pe planurile de mobilitate urbană durabilă. În acest sens, prin activitățile propuse prin proiect se va urmari, în principal, îmbunătățirea eficienței transportului public de călători, a frecvenței și a timpilor săi de parcurs, accesibilității, transferului către acesta de la transportul privat cu autoturisme, precum și a transferului către modurile nemotorizate de transport. De asemenea, se va urmări ca utilizarea autoturismelor să devină o opțiune mai putin atractivă din punct de vedere economic și al timpilor de parcurs față de utilizarea transportului public/a, creându-se în acest mod condițiile pentru reducerea numărului autoturismelor și reducerea emisiilor de echivalent CO2. Achiziționarea de autobuze ecologice va crește atractivitatea transportului public local, fapt care va susține relocarea modală, respectiv renunțarea la efectuarea deplasărilor cu autovehicul personal în favoarea utilizării mijloacelor de transport public local. Dotarea flotei de transport public cu 9 autobuze electrice noi și nepoluante va determina o parte dintre utilizatorii actuali ai autoturismului personal să se îndrepte către transportul public, fapt care va conduce la reducerea impactului negativ creat de autovehiculele propulsate de motoare alimentate cu combustibili convenționali, inclusiv la reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera (echivalent CO2) deversate în atmosferă. Diminuarea emisiilor de GES va fi generată, în principal, de reducerea numărului de autoturisme din compunerea fluxurilor de penetrație cu originea/ destinația în Orașul Chitila, obtinută ca urmare a relocării modale de la vehiculul personal la transportul public; operarea serviciului de transport public prin curse regulate pe traseele R29 și R37 cu autobuze ecologice (9 autobuze). Caracterul integrat al proiectului urmărește atingerea obiectivelor principale al P.M.U.D Bucuresti-Ilfov – („impactul asupra mediului”, accesabilitate), cu efecte pozitive directe în reducerea poluarii aerului și a poluării fonice, a emisiilor de gaze cu efect de seră și a consumului de energie. Conform Planului de Mobilitate Urbană Durabilă pentru Regiunea București-Ilfov, viziunea de dezvoltare până la orizontul anului 2030 se va întemeia pe existența unui sistem de transport eficient, integrat, durabil și sigur, care să promoveze dezvoltarea economică și teritorială incluzivă din punct de vedere social și să asigure o calitate ridicată a vieții cetățenilor din sectoarele capitalei, precum și din orașele și comunele ilfovene. Îndeplinirea acestei viziuni va fi posibilă numai prin atingerea obiectivelor strategice stabilite (accesabilitate, sigurantă și securitate, protejarea mediului, eficiență economică). Planul prevede că orientarea către o mobilitate durabilă necesita dezvoltarea unui sistem de transport public regional și creșterea ponderii acestuia în distribuția modală a călătoriilor, în defavoarea transportului cu autovehiculul personal. Traseele (R29, R37) pentru care se realizează investițiile în cadrul proiectului sunt conforme cu proiectele și măsurile propuse în P.M.U.D. București -Ilfov, respectiv cu fișele de proiect: C-8 Crearea și implementarea unui nou program de transport pentru sistemul de transport public din Județul Ilfov; C-12 Îmbunătățirea operării și întreținerii autobuzelor și a cerințelor pentru flota de autobuze, inclusiv achiziția de autobuze. Traseele analizate sunt considerate o entitate individuală care face obiectul prezentei cereri de finanțare prin POR axa 3.2, dar care are un impact considerabil în ceea ce privește îmbunătățirea transportului public și a modurilor nemotorizate de transport (componenta de intermodalitate), precum și în reducerea emisiilor de echivalent CO2 din transport la nivelul întregului areal.
REZULTATE PROIECT
1. Scăderea anuală estimată a gazelor cu efect de seră (tone echivalent CO2/an)
2. Creșterea estimată a numărului de pasageri transportați în cadrul sistemelor de transport public de călători construite
3. Autobuze achiziționate (nr./set):
Valoare la începutul implementarii proiectului: 0 autobuze electrice
Valoare estimată la finalul implementării proiectului: 9 autobuze electrice
4. Stații de încărcare (lentă/rapidă) achiziționate:
Valoare la începutul implementării proiectului: 0 stații de încărcare;
Valoare estimată la finalul implementării proiectului: 9 stații de încărcare lentă; 2 stații de încărcare rapidă.
FINANȚARE PROIECT
Valoare totală 22.866.103,92 leiProiectul este finanțat din fonduri europene nerambursabile, bugetul național și bugetul local.