#eCHITILA
Economie - Proiecte de Dezvoltare
Linie de transport public cu emisii zero pe ruta Straulesti – Mogosoaia – Buftea – proiect de baza - ID MySMIS 124201
Progres Proiect
OBIECTIV GENERAL
Obiectivul general al proiectului il reprezinta dezvoltarea unui sistem de transport public ecologic care sa determine reducerea emisiilor de CO2 si imbunatatirea accesibilitatii modurilor de transport prietenoase cu mediul, prin investitii destinate îmbunatatirii transportului public urban de calatori, respectiv achizitia a 8 autobuze electrice.
OBIECTIVE SPECIFICE
1. Reducerea emisiilor de CO2 de la nivelul arealului de studiu provenite din transportul public prin modernizarea sistemului de transport public local/zonal, ca urmare a achizitiei de 8 autobuze electrice destinate transportului public de calatori pentru traseul R36: STRAULESTI – MOGOSOAIA – BUFTEA.
2. Cresterea estimata a numarului de pasageri care utilizeaza transportul public de calatori si incurajarea transportului modal catre sistemele de transport public de calatori
DESCRIERE PROIECT
Dezvoltarea sistemului actual de transport public local si operarea cu autobuze ecologice pe traseul R36 (cf PMUD BI) va oferi cetatenilor o alternativa atractiva la deplasarea cu autoturismul personal, va fi orientata catre satisfacerea nevoilor de mobilitate durabila a acestora, contribuind în final la protejarea mediului si îmbunatatirea calitatii vietii.
In procesul de identificare a solutiei optime pentru modernizarea sistemului de transport public local prin achizitia de mjloacele de transport public ecologice (8 autobuze), care vor deservi linia R36 din noul program de transport regional care asigura legatura Orasului Chitila cu Comuna Mogosoaia, au fost luate in calcul datele demografice existente la nivelul localitatii, principalele probleme identificate precum si obiectivele de dezvoltare stabilite in documentele strategice (Strategia de Dezvoltare Locala a Orasului Chitila, PAED, SDL Comuna Mogosoaia etc).
Beneficiari directi in cadrul proiectului de fata sunt persoanele domiciliate in localitatile cuprinse in totalitate sau partial in aria de studiu.
Situatia populatiei existenta si previzionata pentru acest proiect este urmatoarea:
- an 2018: 69372 persoane
- an 2020: 70635 persoane
- an 2025: 74088 persoane
REZULTATE PROIECT
1. Scaderea anuala estimata a gazelor cu efect de sera (tone echivalent CO2/an)
Valoare estimata pentru primul an de implementare a proiectului (anul de baza): 2018
Scenariul „fara proiect”: 90112.00 tone CO2/an
Scenariul „cu proiect”: 90112.00 tone CO2/an
Scaderea anuala estimata a gazelor cu efect de sera (tone echivalent CO2/an): 0 tone CO2/an, adica o scadere procentuala cu 0%
2. Scaderea anuala estimata a gazelor cu efect de sera (tone echivalent CO2/an) – R36 (12 autobuze)
Valoare estimata pentru primul an de dupa finalizarea implementarii proiectului: 2021
Scenariul „fara proiect”: 95854.00 tone CO2/an
Scenariul „cu proiect”: 94243.00 tone CO2/an
Scaderea anuala estimata a gazelor cu efect de sera (tone echivalent CO2/an): 1611.00 tone CO2/an, adica o scadere procentuala cu 1,68%
Scaderea anuala estimata a gazelor cu efect de sera (tone echivalent CO2/an) – 8 autobuze
Valoare estimata pentru primul an de dupa finalizarea implementarii proiectului: 2021
Scenariul „fara proiect”: 95854 tone CO2/an
Scenariul „cu proiect”: 94780 tone CO2/an
Scaderea anuala estimata a gazelor cu efect de sera (tone echivalent CO2/an): 1074 tone CO2/an, adica o scadere procentual cu 1.12%
3. Scaderea anuala estimata a gazelor cu efect de sera (tone echivalent CO2/an) – R36 (12 autobuze)
Valoare estimata pentru ultimul an al perioadei de durabilitate a contractului de finantare: 2025
Scenariul „fara proiect”: 107328.00 tone CO2/an
Scenariul „cu proiect”: 105603.00 tone CO2/an
Scaderea anuala estimata a gazelor cu efect de sera (tone echivalent CO2/an): 1725.00 tone CO2/an, adica o scadere procentuala cu 1.61%.
Scaderea anuala estimata a gazelor cu efect de sera (tone echivalent CO2/an) – 8 autobuze
Valoare estimata pentru ultimul an al perioadei de durabilitate a contractului de finantare: 2025
Scenariul „fara proiect”: 107328 tone CO2/an
Scenariul „cu proiect”: 106178 tone CO2/an
Scaderea anuala estimata a gazelor cu efect de sera (tone echivalent CO2/an): 1150.00 tone CO2/an, adica o scadere procentuala cu 1.07%
4. Cresterea estimata a numarului de pasageri transportati în cadrul sistemelor de transport public de calatori construite
Valoare estimata pentru primul an de implementare a proiectului/anul de baza: 2018
Scenariul „fara proiect”: 5882705 pasageri/an
Scenariul „cu proiect”: 5882705 pasageri/an
Cresterea estimata a numarului de pasageri transportati în cadrul sistemelor de transport public de calatori construite: 0 pasageri/an, adica o crestere procentuala cu 0%
5. Cresterea estimata a numarului de pasageri transportati în cadrul sistemelor de transport public de calatori construite - R36 (12 autobuze)
Valoare estimata pentru primul an de dupa finalizarea implementarii proiectului: 2021
Scenariul „fara proiect”: 6143680 pasageri/an
Scenariul „cu proiect”:8277105 pasageri/an
Cresterea estimata a numarului de pasageri transportati în cadrul sistemelor de transport public de calatori construite: 2133425 pasageri/an, adica o crestere procentuala cu 34.73%
Cresterea estimata a numarului de pasageri transportati în cadrul sistemelor de transport public de calatori construite (8 autobuze)
Valoare estimata pentru primul an de dupa finalizarea implementarii proiectului: 2021
Scenariul „fara proiect”: 6143680 pasageri/an
Scenariul „cu proiect”: 7566034 pasageri/an
Cresterea estimata a numarului de pasageri transportati în cadrul sistemelor de transport public de calatori construite: 1422354 pasageri/an, adica o crestere procentuala cu 23.15%.
6. Cresterea estimata a numarului de pasageri transportati în cadrul sistemelor de transport public de calatori construite - R36 (12 autobuze)
Valoare estimata pentru ultimul an al perioadei de durabilitate a contractului de finantare: 2025
Scenariul „fara proiect”: 6523280 pasageri/an
Scenariul „cu proiect”: 9183765 pasageri/an
Cresterea estimata a numarului de pasageri transportati în cadrul sistemelor de transport public de calatori construite: 2660485 pasageri/an, adica o crestere procentuala cu 40.78%
Cresterea estimata a numarului de pasageri transportati în cadrul sistemelor de transport public de calatori construite (8 autobuze)
Valoare estimata pentru ultimul an al perioadei de durabilitate a contractului de finantare: 2025
Scenariul „fara proiect”: 6523280 pasageri/an
Scenariul „cu proiect”: 8297025 pasageri/an
Cresterea estimata a numarului de pasageri transportati în cadrul sistemelor de transport public de calatori construite: 1773745 pasageri/an, adica o crestere procentuala cu 27.19%
7. Tramvaie/troleibuze/autobuze achizitionate (nr./set), dupa caz;
Valoare la începutul implementarii proiectului: 0 autobuze electrice
Valoare estimata la finalul implementarii proiectului: 8 autobuze electrice
Restul de 4 autobuze electrice se vor achizitiona in proiectul complementar "Linie de transport public cu emisii zero pe ruta Straulesti – Mogosoaia – Buftea – proiect complementar"; My SMIS 124202
8. Statii de incarcare (lenta/rapida) achizitionate
Valoare la inceputul implementarii proiectului: 0 statii de incarcare
Valoare estimata la finalul implementarii proiectului: 8 statii de incarcare lenta; 2 statii de incarcare rapida
FINANȚARE PROIECT
Valoare totală a investiției 21,631,795,15 lei din care:
18.140.935,98 lei Valoare nerambursabilă din care:
- 14.808.927,32 lei Contribuția Fond European de Dezvoltare Regionala
- 3.332.008,66 lei Contribuția Buget National
- 3.490.859,18 lei Contribuția Buget Local
ARTICOL DE PRESĂ
Chitila și Mogoșoaia au achiziționat autobuze electrice noi pentru servicii publice de calitate
Orașul Chitila, în parteneriat cu Comuna Mogoșoaia, în calitate de Beneficiar, a implementat proiectul “Linie de transport public cu emisii zero pe ruta Străulești – Mogoșoaia – Buftea” (cod MySMIS 124201 și 124202), proiecte finanţate prin Programul Operațional Regional (POR) 2014-2020, Axa prioritară 3 –Sprijinirea tranziției către o economie cu emisii scăzute de carbon, Prioritate de investiții 4E – Promovarea unor strategii cu emisii scăzute de dioxid de carbon pentru toate tipurile de teritorii, în special pentru zonele urbane, inclusiv promovarea mobilității urbane multimodale durabile și a măsurilor de adaptare relevante pentru atenuare.
Contractele de finanțare încheiate cu Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației, în calitate de Autoritate de Management, și cu Agenția pentru Dezvoltare Regională București-Ilfov, în calitate de Organism Intermediar, sunt în valoare de 32.255.505,74 lei, din care valoarea finanțării nerambursabile este de 27.023.060,71 lei, după cum urmează:
- 22.059.641,38 lei cofinanțarea din Fondul European de Dezvoltare Regională
- 4.963.419,33 lei contribuția de la Bugetul de Stat
Implementarea proiectelor în orașul Chitila, județul Ilfov, s-a realizat pe o perioadă de 70 de luni, între 01.03.2018 și 31.12.2023.
Orașul Chitila și Comuna Mogoșoaia și-au propus să se asigure că persoanele cu dizabilități și persoanele cu mobilitate redusă pot participa efectiv şi deplin la viaţa socială şi publică, în condiţii de egalitate cu ceilalţi.
În acest sens, prin proiectul Linie de transport public cu emisii zero pe ruta Străuleşti-Mogoşoaia-Buftea din cadrul Programului Operațional Regional 2014 -2020 au fost achiziționate autobuze electrice noi.
Prin investițiile realizate în transportul public de călători, continuă preocuparea pentru asigurarea unor servicii publice de calitate care presupune adoptarea unor măsuri concrete pentru adaptarea mediului fizic într-o manieră incluzivă şi accesibilă tuturor beneficiarilor serviciilor de transport public de călători.
Specificațiile și dotările autobuzelor electrice înglobează aspecte corelate direct cu îndeplinirea principiul egalității de șanse și tratament integrat la nivelul furnizării serviciilor publice de transport pentru călători care să permită persoanelor cu mobilitate redusă să se bucure și să își exercite în condiții de egalitate cu ceilalți, toate drepturile și libertățile fundamentale ale omului.
Autobuzele achiziționate sunt de capacitate medie-90 locuri/autobuz
Autobuzele de capacitate medie au 90 de locuri, repartizate pe scaune și în picioare, dintre care minim 27 locuri pe scaune. De asemenea, au minim 4 locuri amenajate pe podeaua complet coborâtă.
Scaunele pentru călători sunt realizate din material armat cu fibră de sticlă sau mase plastice cu tratament antistatic, proprietăți anti-graffiti, vopsea înglobată, anti-vandalism, cu tapițeria rezistentă la uzură, murdărie și acte de vandalism și care să fie ușor lavabilă. Dispunerea scaunelor și dimensiunea spațiului destinat accesului persoanelor cu mobilitate redusă.
În zona frontală este un perete de sprijin cu accesorii pentru asigurarea căruciorului (centura retractabilă pentru cărucioare simple și fixare în podea pentru cărucioarele electrice), iar pe peretele lateral o bară de susținere cu rulou tapițat pentru persoanele cu mobilitate redusă (ex. cu orteze). De asemenea, în zona destinată persoanelor cu dizabilități este prevăzut un șezut rabatabil cu un spătar și centură retractabilă pentru persoanele care se deplasează cu cadru și spațiu pentru câinii care însoțesc persoanele nevăzătoare.
Autobuzele sunt prevăzute cu dispozitiv care permite coborârea podelei atunci când se află oprite în stație ("kneeling"), cu scopul de a facilita accesul călătorilor, inclusiv a celor cu mobilitate redusă sau a celor aflați în scaun cu rotile. De asemenea, fiecare autobuz este dotat cu o rampă de acces cu fotoliu rulant sau cărucior de copil, la uşa din mijloc, conform Regulamentului nr. 107/2015 al Comisiei Economice pentru Europa a Organizației Națiunilor Unite (CEE-ONU).
Rampa pentru urcarea persoanelor cu mobilitate redusă este prevăzută la ușa din mijloc și are un mecanism simplu și fiabil, ușor și rapid de manevrat.
Amplasamentul scaunelor va asigura locuri rezervate pentru persoanele cu nevoi speciale, bătrâni, invalizi, femei cu copii în brațe. În acest scop vor fi prevăzute minim patru locuri rezervate. Locurile special destinate acestor persoane vor fi marcate prin pictograme pe peretele alăturat.
Materialele utilizate pentru amenajarea interiorului și platformei sunt ușor lavabile, rezistente la soluțiile utilizate pentru spălare și curățare.
Autobuzele sunt dotate cu o instalație de supraveghere video la interior și la exterior și sunt echipate cu un sistem care comunica informațiile relevante în ceea ce privește călătoria în modul audio (de exemplu, anunțarea stației următoare etc).